Wednesday, December 22, 2010

Mat Tiarap

Gua merupakan insan yang agak naive kerana tak tahu apa itu 'mat tiarap'. Seriously, until gua masuk askar then barulah gua tahu apa itu mat tiarap. What a jerk man.

So dalam pemikiran gua, bermacam macam teori yang muncul apakah penyebab kepada panggilan 'mat tiarap' itu. Setelah bermacam analisa yang dilakukan, gua mengkonklusikan terdapat 2 penyebab utama mengapa askar juga dikenali sebagai 'mat tiarap'.

Pertama. Diwaktu aktif perang adalah satu kebiasaan untuk para askar untuk melakukan aksi meniarap, menembak atau membalas tembakan musuh. Meniarap bagi gua adalah position yang terbaik untuk mengelak dari terkena tembakan musuh selain memberikan keselesaan yang penuh kepada seorang askar untuk menembak musuhnya. Kedudukan meniarap yang popular dikalangan anggota tentera ini membuatkan orang orang awam lebih mengenali askar dengan panggilan 'mat tiarap'. Mungkin juga dipengaruhi oleh filem filem perang yang memaparkan aksi askar menembak musuh dalam keadaan meniarap. Mungkin.

Kedua. Diwaktu aman aksi meniarap ini dapat dilihat ketika latihan fizikal, taji menaji atau latihan obstacles. But honestly, i think it's still not strong enough for us to be called 'mat tiarap'. Yes, it's not enough coz dalam position meniarap yang disebutkan, tiada langsung aksi menembak musuh or attacking. Automaticly, reasons kat atas useless. Persoalannya, apa reason yang paling tepat untuk mendefinisikan 'mat tiarap' ini.

Jawapan paling tepat adalah, askar gemar 'meniarap atas orang'. Position dimana kau mengacukan 'senjata' kearah 'musuh' yang berada dibawah. selalunya, ia dilakukan atas kerelaan 'mat tiarap' dan juga 'musuh' tersebut. yeah man, u guy have a dick as a weapon. surpressing fire dalam 10-15 minutes then shoot the 'bullet' through your enemy 'hole'. Can you see that? ini adalah konklusi tersolid gua buat tahun 2010. sekian.

6 comments:

Anonymous said...

oh, aku suka no 3.

demang said...

oh itu bukan no 3. itu no 2 yang diletakkan dalam partition yg kedua.

siggplus said...

mat tiarap yang aku kenal tembak shotgun dekat minah sarawak. dah puas tinggal.

balik semenanjung, bangun pagi, rasa shotgun dekat dahi. kesian.

shams said...

very suprise!!!!!!!

fadzleen rasidi said...

mngkin gak sbb 2 pngl mat terap..maaf yer mat tiarap kew mat terap??? rse nyrer terap

StingRay said...

setiap lelaki adalah "sniper".

keh keh keh.